adine
19 شهریور 1401 - 18:44

معاون وزیر کار: تعریف گذشت مسیر سعادت و خوشبختی جوانان از دانشگاه اشتباه بزرگی است

گرگان - ایرنا - معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: هر چند دانشگاه کارهای بی‌نظیری همچون تحقیق و پژوهش را انجام می‌دهد، اما انتخاب مسیر سعادت و خوشبختی جوانان از راه دانشگاه، یک انتخاب اشتباه بوده است. به گزارش خبرنگار ایرنا، غلامحسین حسینی‌نیا عصر شنبه در دومین جلسه شورای مهارت گلستان در سالن اجتماعات شهید رجایی ساختمان استانداری اظهارداشت: باید بپذیریم چه درست یا نادرست با رویکرد بیشتر نادرست، این مسیر را انتخاب کردیم که این مسیر باعث شد تا نیازهای کاذب اجتماعی ایجاد و دولت را وادار به پاسخگویی کنیم. غلامحسین حسینی‌نیاوی بیان کرد: این روند سبب شد تا امروز دو هزار و پانصد واحد دانشگاهی در کشور داشته باشیم و تعداد مهندسان فارغ‌ التحصیل دانشگاهی ایران بعد از آمریکا در رده دوم جهان و حتی بالاتر از ژاپن باشد. وی خاطرنشان کرد: البته اینکه سطح سواد جامعه افزایش یافته و حداقل مدرک تحصیلی جوانان جامعه به لیسانس مساله خوبی است، اما همه نمی‌توانند تحصیلات تکمیلی داشته باشند و متاسفانه هرم نیروی انسانی در کشور از قیف معکوس به یک درخت تبدیل شده که تنه آن لاغر و بالای آن انباشتی از نیروهایی است که تنها مدرک گرفتند. رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: باید جوانان را هدایت کنیم تا به سمت مهارت‌آموزی بروند و برای تحصیل در دانشگاه‌ها، دوره مهارت تکمیلی تعریف شود که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بعد از گرفتن مدرک دانشگاهی و مهارت، وارد بازار کار شوند. حسینی‌نیا ادامه داد: باید برای جوانان کشور مولفه‌های رفتاری همچون دانش، بینش و مهارت تعریف کنیم تا جوانان با سپری کردن و داشتن این مولفه‌ها، وارد عرصه افتخارآفرینی شوند. وی اضافه کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در راستای مهارت‌آموزی، فاز جدیدی از فعالیت‌های خود را آغاز کرده و دولت سیزدهم هم نگاه خوبی به این معقوله دارد، بطوری که با توجه به تنگدستی دولت ۲۲ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال برای تجهیز و تکمیل پروژه‌های این سازمان با رشد ۸۰ درصد به بالا اختصاص داده شده است. وی تصریح کرد: نهضت مهارت‌آموزی باید بنابه فرمایش رهبر معظم انقلاب در گام دوم انقلاب شکل گیرد و در مسیری همچون گام اول انقلاب که نهضت سوادآموزی به فرمایش امام راحل ایجاد شد، گام برداریم. معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: معنای مهارت آموزی در واقع تبدیل علم نافع به عمل صالح با پنجه‌های اثرگذار است و آن عمل صالح باید به نتیجه برسد. حسینی‌ نیا افزود: نقشه راه کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه، بر سه مفهوم استارتاپ، فعالیت‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و تبدیل شدن ایده‌های استارتاپ‌ها با مهارت‌آموزی به صنعت و پیدا کردن ارزش اقتصادی استوار است. وی ادامه داد: ۶۴۰ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی، ۱۲ هزار آموزشگاه آزاد و ۶ هزار و ۵۰۰ استاندارد آموزشی از ظرفیت‌های این سازمان است که این استانداردهای آموزشی به ۹ هزار و ۵۰۰ استاندارد خواهد رسید. وی تصریح کرد: در راستای گسترش چتر مهارت در کشور، توسعه و توانمندسازی بخش خصوصی را با واگذاری آموزش‌ها و توسعه تنوع رشته‌های آموزشی توسط آموزشگاه‌های آزاد در برنامه داریم. به گفته حسینی‌نیا با هدف توسعه استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، صدور مجوزها تسهیل و متوسط هشت و نیم ماه به سه روز تقلیل یافت و تلاش داریم تعداد آموزشگاه‌ها از  حدود ۱۲ هزار واحد به ۱۸ هزار واحد آموزشگاهی برسد. وی یادآور شد: همانگونه که در کشور هر پروژه یک پیوست فرهنگی دارد باید این مساله را پیگیری کنیم که برای تمامی پروژه‌های ملی در برنامه هفتم توسعه پیوست مهارتی هم الزامی شود. رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: در راستای حمایت از بخش خصوصی از محل تسهیلات تبصره ۱۸، هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال برای گسترش چتر مهارتی و توسعه آموزشگاه‌های آزاد در مناطق محروم، حاشیه‌نشین و کمتر توسعه یافته با اولویت رشته‌های جدید در نظر گرفته شده است. حسینی‌نیا ادامه داد: آموزش را در مراکز آموزشی دولتی سازمان در سه تیپ شامل مراکز آموزشی همراه با تولید، مراکز توسعه مهارت و کارآفرینی و مراکز مهارت‌های پیشرفته و نوین انجام می دهیم. وی همچنین به ضرورت استفاده از توان خیرین برای توسعه مهارت‌آموزی اشاره کرد و افزود: معمولا در کشور حمایت خیرین را در حوزه‌هایی از جمله ساخت مدرسه‌ و بیمارستان‌ شاهد هستیم، در زمان حاضر با توجه به نیاز کشور برای اشتغال، باید وقف مهارتی در راستای ترویج و توسعه فرهنگ مهارت‌آموزی گسترش یابد. وی تصریح کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر تا حدودی نگاه خیرین تغییر کرده و بر این اساس در حال تشکیل و ساماندهی مجمع خیران مهارتی در تمام استان‌ها و در سطح ملی هستیم. رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: البته در این مسیر آموزش مهارتی به جامعه ۱۹ گانه مهارتی را ادامه خواهیم داد که یک بخش آن مربوط به سربازان وظیفه عمومی است که سال گذشته ۱۲۰ هزار سرباز کار صلاحیت حرفه‌ای دریافت کردند و امسال ۱۴۷ هزار سهمیه در نظر گرفته شده که تاکنون ۶۷ هزار نفر سرباز آموزش‌های لازم را فرا گرفتند. حسینی‌نیا با اشاره به اینکه بخشی از جامعه ۱۹ گانه مهارتی در حوزه روستایی و عشایر است، افزود: با توجه به اینکه ۲۳ درصد جامعه کشور روستایی هستند، اما سهم آنان از آموزش‌های ما تنها ۶ درصد است. وی به موقعیت جغرافیایی گلستان اشاره کرد و گفت: این استان می‌تواند منبع صادرات نیروی انسانی و خدمات فنی و مهندسی به کشورهای آسیای میانه و فراتر هم باشد.
منبع: ایرنا
شناسه خبر: 729368